Tuesday, March 28, 2023

რუსუდან გიგაშვილის მექსიკური მედია ტური და საქართველოს სასურსათე წარმოების შეფასება - პოსტი VI

რუსუდან გიგაშვილი სოფლის მეურნეობის სისტემების ექსპერტი და აგროჟურნალისტთა ასოციაციის თავმჯდომარეა. ის უკვე რამდენიმე ათეული წელია სოფლის მეურნეობის სფეროში მოღვაწეობს და ამ დროის განმავლობაში მისი გაკეთებული საქმე მნიშვნელოვან ფერმერულ მიღწევებს დაუკავშირდა. მმართველობით თანამდებობებსა და პროექტის ხელმძღვანელ პოზიციებზე თავს უყრიდა ისეთ საერთაშორისო პროექტებს, როგორიცაა ბანა სოფლად, ახალგაზრ ლიდერებ მასტერკლასე აგროჟურნალისტიკაში, გროჟურნალისტ საერთაშორი ფედერაცი სტრატეგი საბჭო, ფერმერ სოციალუ მედია, ასოციაციამომავლ ფერმერი კიდ მრავალი 

დღეს რუსუდანი საქართველოს სოფლის მეურნეობის შეფასებას აგროჟურნალისტთა ასოციაციის ხელმძღვანელის მხრიდან აგრძელებს. Მას ობიექტურად აქვს საშუალებამოვლენები სამეურნეო ბირთვის გარედან შეაფასოს და კვე რგად ნობი ეროს ახებ საუბროს, აიახოს ექორის რებრუნვა, ანვითაების მპი, ახელწიფო რიორიტეების იმართლე ეაასოს ათი ონივრულობა.  


აქართველო პატარა წარმოების ქვეყანაა და სოფლის მეურნეობის განვითარების მნიშვნელოვან საფეხურზე დგას. აქტიურობა პიკს უახლოვდება, სფერო ინტუიციურად ცდილობს დაიჭიროს პოლიტიკურად სწორი პოზიციები. უსუდანი ამ პროცესის შეფასებაში დამეხმარა. მასთან მექსიკის აგროჟურნალისტთა კვირეულზეც ვისაუბრეთ, რომელიც გასულ თვეში შედგა. 


მექსიკა ამოქმედებულია მძლავრი მექანიზმებით და სოფლის მეურნეობი საექსპორტო მოცულობებით. ის საქართველოზე ბევრად დიდია და ტექნოლოგიურადაც განსხვავებული. ექსიკაში ყურადღებას აქცევენ როგორც ტრადიციულ ისე საერთაშორისო ბესტსელერ პროდუქტებს. ანამშრომლობენ მაღალი განვითარების ვროპულ და ამერიკულ ქვეყნებთან. რუსეთის ნაცვლად, ამერიკის მეზობლად ყოფნა მექსიკისთვის მეტად სასიკეთო გამოცდილებაა, ვიდრე მუდმივი თავდასხმის შიში და მეტად მშვიდია.


რუსუდანი ცოტა ხნის წინ მექსიკაში აგროჟურნალისტთა გაცნობით ტურს დაესწრო, რის შემდეგაც გადავწყვიტე მიმოხილვა გაგვეკეთებინა, რა დროსაც საინტერესო შეფასებებამდე მივედით, განვითარების გზებიც დავინახეთ და რამდენიმე მიმდინარე ამბავი შევაჯამეთ. 


თუკი წლების განმავლობაში ჩართულობის ინტერესი ნაკლები იყო, დღეს სოფლის მეურნეობაში ჩართულობის ინტერესი მაღალია. ერთი მხრივ, ეს ინტერესი გამოიწვია ხელისუფლების მიერ დეკლარირებულმა ორიენტირებმა, მხარდამჭერმა კამპანიებმა, დონორების მხრიდან წამოსულმა მხარდაჭერამ. ვაქვს დიდი მოლოდინი და არიან ახალგაზრდები, რომლებიც ენთუზიაზმით მოდიან, მაგრამ შემდეგ აწყდებიან ბევრ პრობლემას, რაც სისტემური პრობლემებია: მიწა, ირიგაცია, კულტურის წარმოების მთლიანი ჯაჭვის მხარდაჭერა, სიღრმისეული ანალიზი, კონკურენცია. 


მეგობარი ქვეყნებ რო ავიღო, ნებისმიერ დონორ ორგანიზაცი უყურებ სახელმწიფ პოლიტიკა, რა არი ერთგვარ მაჩვენებელ საი მიდი დარგი პრიორიტეტებ. უკ სახელმწიფ პოლიტიკ არი შედეგზ ორიენტირებულ, დონორსა ვე მოვთხოვ რამი დათმობა, - მითხრ რუსუდანმ 


აგროჟურნალისტთა ასოციაციის ხელმძღვანელი მომხმარებლის ქცევას აფასებს. მისი თქმით პროდუქტს უფრო მეტად გაუაზრებლად, ინერტუალად ყიდულობენ. მომხმარებელი დაინტერესებული არ არის შემადგენლობით და სიჯანსაღით, არჩევანს ხშირად კონკურენტული ფასით აკეთებენ, არადა ამ დროს, დახლის მრავალფეროვნებაში დიდი წვლილის შეტანა შეუძლია და ამაში სახელმწიფოს მხირდან კამპანიებით პერიოდული მხარდაჭერა სჭირდება.


აქართველოს, როგორც ნიშური პროდუქტის მწარმოებელი ქვეყნის როლს რუსუდანი პერსპექტიულად აფასებს და ამბობს, რომ დაბლობში ეკოლოგიური პრობლემები ეკო პროდუქტის წარმოებას ეჭვქვეშ აყენებს, თუმცა მაღალმთიან რეგიონებში სოფლებში არსებული მეურნეობების ოვ და ანდრტზე დავანა ენდიების ით, სტრატეგულად ორ ანად ახება 


თუ გადავხედავთ მსოფლიო გამოცდილებას, ნიშური პროდუქტი კონვენციურს ხელს ნამდვილად არ უშლის. ეწარმეს ერთი და იგივე პროდუქტი შეგიძლია აბსოლუტურა ნიშური ხაზით ჰქონდეს და ამავდროულად ინდუსტრიული ხაზით, ერთმანეთს ნამდვილად არ გამორიცხავს, უბრალოდ, როდესაც ნიშურზე ვსაუბრობთ, საჭიროებს უფრო მიზანმიმართულ მარკეტინგულ შრომას, შეფუთვებს, უფრო მეტად ჩართვას მარკეტინგული მხრისა და ბრენდინგის. სე რომ, აქცენტი მეტი ცნობადობისკენ, ხოლო ინდუსტრიულის შემთხვევაში უფრო მეტად ტექნოლოგიებსა და მოცულობებზე აქცენტი. ერთი მეორეს ხელს აბსოლუტურად არ უშლის”, - მითხრა რუსუდანმა.  


ქართულ პროდუქტზე საუბრისას ორივეს სურვილების დიდი ასპარეზი გაგვეხსნა. Რა კარგი იქნებოდა ევროკავშირის სუპერმარკეტებში უფრო დიდი მოცულობით ვიყოთ წარმოდგენილი, კონტინენტს მიღმა ექსპორტის შესაძლებლობები კი უფრო მეტ ადამიანს მოიცავდეს, ვიდრე მხოლოდ ქართული სათვისტომოებია. ქართულ პროდუქტს ხომ დიდი შესაძლებლობები და გამართვის პროცესში მყოფი ლოჯისტიკური გზები მომავალ წარმატებას უმზადებ, მა ერთი მხრივ სასურველს, ხოლო მეორე მხრივ მიუწვომელ ხდის. ხოელი მყიდვეისგან რთული პროუქტით დაინტერსებას მხარს მასშაბური კამპნიები დაუჭერდა, მელიც სამწუხარო, ერ ჩანს. აფლი, ტყის არამექნული პროდუქტები, მემცენაეობის ორადი გადამუშვების პროდუქტები, გაინული ენრა და ბოსნელი ამ დროსთვი უკვე ადაპტიებული პროდუქტებია, როელსაც ევოპლი და ამეიკელი მომხმაებელი ენგან ღებს, თუმც უფრ დიდი დოლათის შემომტანი, შეუთული აცალო პროუქცია საქართვლოდ ჯერ მცირე რაოდნობით გაის და ოცვის ეალიც ატარაა. 


ქართული პროდუქტი საქართველოშივე ხვდება წინაღობებს გაყიდვის დროს. მასშტაბურ სარეალიზაც ქსელებ მეპატრონეე მნიშვნელოვ პირობე უდებ შეთანხმება მეწარმეებს, რომლებს მათთ ნაწარმ განთავსე სურთ. შორ განთავსებ საფასური, მიწოდებ უწყვეტობა, პირგასამტეხლო, სამომხმარებ ჯარი .შ. ქსელ ინტერესე დაცუ გვაქ თუმ დანარჩე მდგენე ნაწილები, როგორიც მეწარმე, დისტრიბუცია, მომხმარებე ის დაუცველე არი საერ სარეალიზაც ბაზ პერსპექტივაში.  


მომხმარებლის ხმა არ მიდის ქსელიდან მეწარმემდე. Სახელმწიფო არის და უნდა იყოს ინტერესების გამტარებელი. საჭირო მომხმარებელ გაიზარდოს, მაგრ თავისთავ გაიზრდე ამა იმუშა მეწარმემ, მარკეტმა, სახელმწიფომ, გახდ უფ მომთხოვნი, კრიტიკუ კარ შემფასებელი”, - მითხ რუსუდანმა. 


როგორი მომხმარებელია მექსიკაში, ამასთან დაკავშირებით აგროჟურნალისტების ტურზე საუბარი არ ყოფილა, მაგრამ იყო საუბარი ავოკადოზე, ტეკილაზე, წიწაკა ჩილიზე და ფერმერობის ბევრნაირ ფორმაზე, რომელსაც სახელმწიფო ხელს უწყობს. ეზობელი და მთავარი პარტნიორი ამერიკის შეერთებული შტატები მექსიკურ ფერმებს მაღალ სტანდარტებს უწესებს, მომხმარებლისთვის საუკეთესოს, ხოლო ბაზრისთვის მისაღებ პროდუქტს ითხოვს. ასეთი წარმოებით მექსიკა ოკეანის გადმოღმა, ევროპის განვთარებულ ქვეყნებსაც კი უწევს პარტნიორობას. 


ექსიკაში სხვა მოცულობებია. მუშაობს სამეზობლო ქვეყნების განვითარებაზე. Სოფლის მეურნეობის პროდუქტების ძალიან დიდი რაოდენობის მიმწოდებელია მექსიკა ამერიკისთვის რომ არ იყოს კორუფცია და ნარკო-კარტელები გაცილებით უფრო წინ იქნებოდნენ. უმცა, მაინც საკმაოდ კარგი დინამიკაა.  


ფერმერი აწარმოებს პროდუქტს, პირველად რგოლში კონკრეტული საწარმოსთვის. არმოება კვოტირებულია და კონტრაქტის საფუძველზე მიმდინარეობს. ერმერთან ერთად მუშაობს შემფუთველი, სადისტრიბუციო და მასერტიფიცირებელი კომპანიები. ერტიფიკატის გამცემი ორგანო დანარჩენ რგოლებთან ერთად მუშაობს სტანდარტებზე. Მათ იციან რა ჯიშის, კალიბრის და სიმკვრივის ხილი უნდა აწარმოოს ფერმერმა. მის სარეალიზაციო, საექსპორტო გზებზე მუშაობს სახელმწიფო, ასოციაციები. ფერმერს არ უწევს მარტო ამ მუშაობაში ჩართვა, მისთვის გზა გაკვალულია, მთავარია პირველადი წარმოების პროდუქტი დროულად და შესაბამისი ხარისხით იყოს მოყვანილი. ფერმერი აწარმოებს პროდუქტს, სახელმწიფო ქმნის ხედვას.  








ჩვენთან პირიქი ხდებ ხოლმ. ერთ ვინმ ფერმერ მოიყვან ნიორ, მერ მის მეზობლებ, ყველან ნიორ მოიყვანე. პროდუქტ ბაზარ ვე პოულობ, არად მექსიკაშ ზუსტა იც, რო თუკ მოიყვა, ზარალზ გახვა გაყიდ. აბაზრ ასი წინასწა დაახლოები ცნობილი. ფას ყოველწლიურა იცვლებ, თუმც ამი სარეგულირებლა საერთაშორის ვალუტ, დოლარ შემოიღე, რის საშუალებითა ითვლებ თვითღირებულებ დანახარჯ, ანაზღაურებ მოგებ, ამი მიხედვი ყალიბდებ ფასნამატ ეძლევ ფერმერ, როგორ წარმოები საბრუნავ თანხ. ხდებ ერთწლია კულტურებში.  


არსებობენ ექსპორტის ასოციაციები, რომლებმაც ზუსტად იციან, როგორი მდგომარეობაა სარეალიზაციო ხაზში და ხვდებიან რა მოცულობას უნდა მიაღწიონ თავად”, - ამბობს რუსუდანი.

 

მისი მონაყოლით, მექსიკაში პოპულარულია კენკროვანი კულტურების გაშენება. არსებობს შეთანხმებები გადამამუშავებლებსა და პირველადი ნედლეულის მწარმოებლებს შორის. არსებობენ ტრადიციული მეურნეობები, ბიო წარმოებები, ქვეყნისთვის დამახასიათებელი ეროვნული ჯიშები და მათ შესანარჩუნებლად სამეცნიერო სამუშაოები, რაც ერთიანობაში საწარმოო ჯაჭვის განვითარებას უზრუნველყოფს. ასაქმებული ძირითადად ახალგაზრდები არიან და აქტიურობით გამოირჩევიან ქალები.  


მე არ მქონია ისეთი შემთხვევა, რომ ტრადიციულ მეურნეობებში ვყოფილიყავი, თუმცა ბიო მეურნეობებს გავეცანი და ერთი შემიძლია ვთქვა, რომ ტრადიციულ ნაწარმებს უფრთხილდებიან, ყოველთვის მოჰყავთ ნედლეული მათთვის, როგორიცაა მაგალითად ტეკილა, დამახასიათებელი ალკოჰოლური სასმელები. Მით უმეტეს რომ იციან, სამეზობლოში მათი ნაწარმი პოპულარულია და ამიტომ ყურადღებას აქცევენ თუმცა პრობლემა მუშა ხელშია. ვითარდება პროფესიული სასწავლებელი ხაზი და აქაც მოდიან ახალგაზრდები. არის პროდუქტები, რომელსაც იაპონიასა და ჩინეთში გზავნიან. ველაზე დიდი სარეალიზაციო ბაზარი მათთვის კი, რა თქმა უნდა, ამერიკა და კანადაა”, - მიყვება რუსუდანი.  


აქართველოს სასურსათო პროდუქციის საექსპორტო მომავალი ამერიკულ ქვეყნებთან ორიოდ სიტყვით მიმოვიხილეთ. ვენი ქვეყნიდან აშშ-ში ექსპორტით ხშირად გადის პროდუქტი რომლის დამკვეთი ქართული სათვისტომოა. ქართულ რესტორნებსა და მაღაზიებში ჩვენი თანამემამულეები და ისეთი ამერიკელები ყიდულობენ მათ, რომელსაც საქართველოს შესახებ სმენიათ. ვინო ყველაზე ფართოდ გაყიდვადი პროდუქტია, თუმცა ყველი და სხვა სურსათი ამერიკელი მომხმარებლისთვის მაინც მისაღებია. Აქვე ისიცაა აღსანიშნავი, რომ ქართული ყველი და ვერც სხვა ნაწარმი ვერ შედის ისეთ ქსელური მაღაზიებში, როგორიცაა ოლმარტი. მოცულობები არი მცირ, მიწოდები უწყვეტობ არი უზრუნველყოფილ, ხარისხობრივ მაჩვენებლები შენარჩუნებ შეიძლებ, თუმც სტაბილურ ერთგვაროვან გადაზიდვებ მხოლო ინდუსტრიულ წარმოების საექსპორტ მოცულობებთა აქტიურ მუშაობი შემთხვევაში რეალისტურ.  


ქართულ დახლზე კი ისევ კონკურენციაა. ონკურენცია იმპორტირებულსა და ადგილობრივს შორის; პრემიუმ სეგმენტსა და მასობრივი მოხმარების სურსათს შორის. ომხმარებელი ირჩევს დაუფიქრებლად და ხშირად ინსტინქტურად, წარმოების კისერზე კი ინფორმაციის გავრცელება და თავისი მომხმარებლის არჩევანზე პასუხისმგებლობის აღებაა. აქ არავინ ირჩევს პირისპირ შეხვედრებს. ომხმარებლის ხმა მეწარმეს იშვიათად წვდება. მეწარმე მრავალფეროვანი დაკვეთებით განებივრებული ისედაც არ არის. Საერთო სასურველ პროდუქციამდე მისვლა წლების განმავლობაში მიღებული გამოცდილებით და გემოვნების საერთო მახასიათებლების შეჯერებით ხდება. ერმერის მინდვრიდან მომხმარებლის სუფრამდე ერთ გზაა, ბევრი ადამიანით და რამდენიმე რგოლით, ცოტაოდენი თავისუფლებით სამოქმედო არეალში და ხშირად შეზღუდული ბიუჯეტით, თუმცა მაინც ერთი საქმის რამდენიმე მხარით, რომელსაც საკუთარ საქმეში გამოცდილების გარდა სხვების მოსმენა ეხმარება შეასრულოს ნაკისრი ვალდებულებები იმაზე უკეთ, ვიდრე მისგან ელოდებიან.  

No comments:

Post a Comment

ვალერ ჭიტაძე სოფლად განვითარების გზებზე გვიამბობს - თვალსაწიერი წირქვალიდან

ვალერ ჭიტაძე რამდენიმე წლის წინ, ჭიათურის ეკოლოგიური კატასტროფის შედეგების კვლევის დროს აღმოვაჩინე. წირქვალელი ახალგაზრდა მაშინ საზოგადოების...